Transportul in comun, avantaje sau probleme?

Zilele acestea am prins din zbor o informatie legata de transportul in comun in Arad si am ramas perplex, asta datorita faptului ca ultima data cand am apelat la el si eu am intampinat probleme.

Nu stiu cati din aradeni isi mai amintesc de acele tabele cu afisaj electronic care prin sistem GPS anuntau un timp aproximativ de sosire a tramvaielor in statii. Intrebarea mea este: unde sunt acum? De ce nu se mai folosesc? Sa nu mai spun de faptul ca nu cred ca exista un tramvai care sa fie punctual conform tabelelor afisate in statii. Aaa si apropos, cum era cu semafoarele care vor fi pe verde special pt. tramvaie? Sau gazonul dintre liniile de tramvai? (in Szeged au gazon intre linii, la noi de ce nu e viabila solutia?)

Daca doresti sa mergi cinstit si sa-ti cumperi un bilet de la un automat si intamplarea face ca sa fie duminica sau dupa orarul casieriilor CTP, daca nu ai fix acei 1,2 lei in monezi, nu ai nici o sansa sa cumperi bilet si te poti multumi cu una din urmatoarele variante: te risti si mergi fara bilet, sau o iei pe jos caci poate tot ajungi mai repede decat cu un tramvai ce tot sta la rosu.

In mod normal, asa cum am vazut in multe locuri din strainatate, tramvaiele au prioritate cand vine vorba de semafoare, iar autobuzele au banda lor, in special daca drumul are mai mult de doua benzi pe sens.

Am aflat de curand si de faptul ca vor fi introduse in circulatie sase tramvaie Imperio. Eu ma intreb daca o data cu aceasta introducere a unor tramvaie moderne, vom avea parte si de o imbunatatire a sistemului de plata si de o imbunatatire a vitezei de deplasare.

Imperio pe centru
Sursa foto.

In acest moment, din pacate, Aradul a ajuns sa fi un oras in care e mai bine sa te deplasezi cu masina decat pe jos, cu tramvaiul sau cu bicicleta. Pe jos nu ajungi cu mult mai repede decat cu un tramvai sau autobuz, risti sa iti rupi picioarele datorita trotuarelor peticite, pline de gropi si denivelari (da, mai putin pe bulevard unde avem pavaj, dar va rog sa mergeti pe alte strazi, in special semicentrale si sa trageti singuri concluziile), asadar, masina este cea mai buna solutie. Cu bicileta nu ai piste de biciclisti si risti sa fi agatat sau lovit de masini daca te deplasezi pe marginea soselei, iar daca te deplasezi pe trotuar risti amenda, pe langa gandurile si vorbele “de bine” de la pietoni. Mare pacat ca Aradul tinde sa devina un oras perfect in cazul in care esti o masina … dar stai, caci e plin de gropi si nu e chiar bine.


Vezi minutul 6:40.

Eu sunt de parere ca atat mijloacele de transport in comun cat si mersul pe jos sunt optiuni mult mai bune decat investitii in parcari, semafoare destepte sau cu butoane (cele cu butoane reactionand ca si cum nu ar fi fost apasate). Hai sa recunoastem, mersul pe jos sau cu mijloace de transport in comun sau cu bicicleta este mult mai bun atat pentru mediu cat si pentru sanatatea noastra, acesta fiind inca un motiv pozitiv, in afara de cel financiar.

Sunt unele tari in care transportul in comun este gratuit, nu ma hazardez sa spun ca si la noi ar fi viabil, dar ar fi util si asa s-ar mai reduce numarul de masini de pe sosele, accidentele si blocajele in trafic. Totusi, la noi ar fi viabila o astfel de solutie?

Pana la urma, utilizarea transportului in comun, a bicicletei si mersul pe jos sunt optiuni care e bine sa le promovam, sa le facem foarte cunoscute pentru ca oamenii sa le aleaga si sa nu fie practicate doar din motive financiare.

No Comments

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked

Connect with Facebook


*